Nieuws

Arla stimuleert gmo-vrij voer

Arla heeft de beslissing genomen om te beginnen meer boeren te stimuleren  voer te gebruiken zonder grondstoffen van genetisch gemodificeerde gewassen. Arla verwacht de boeren een meerprijs van 1 eurocent per kilo melk te kunnen betalen. De raad van bestuur heeft dit besloten naar aanleiding van recente ontwikkelingen in Duitsland, waar supermarkten in toenemende mate zuivel eisen van koeien die gevoerd zijn met gmo-vrij voer en die bereid zijn daarvoor een meerprijs te betalen.

Goed voorbereid

Volgens voorzitter Åke Hantoft,  is Arla goed voorbereid om aan de groeiende vraag voor gmo-vrij voeder te voldoen. “Wij bezitten de grootste biologische melkplas ter wereld, die is standaard ggo vrij.  Dit betekent dat ongeveer 20 procent van Arla’s melk al voldoet aan deze vraag van de markt”, zegt Åke Hantoft. “Wij zijn blij met innovatieve oplossingen en nieuwe technologieën, die de landbouw kunnen verbeteren en helpen bij het voeden van de groeiende wereldbevolking op een duurzame manier. We zijn niet een deur voor gmo aan het sluiten en we zullen doorgaan met het wetenschappelijk onderzoek naar de voors en tegens van gmo. ”

Kostenpost

Het omzetten van ggo vrij voer zal een kostenpost voor de boeren zijn. Echter, Arla zal de landbouwers vergoeden als ze willen omschakelen. Dit model gedreven door de vraag van de markt wordt ook gebruikt voor biologische melk, waarvoor de boeren reeds voor de extra voerkosten worden gecompenseerd.

1 eurocent per kg melk meer

Arla wil in de loop van de komende 12 maanden tot 1 miljard kilogram extra ggo-vrij geproduceerde melk ophalen. “We verwachten om een ​​1 eurocent per kg melk extra te betalen. De marktgedreven compensatie zal ook worden besteed aan al onze Zweedse boeren, die al gebruik maken van ggo-vrij voer”, zegt CEO Peder Tuborgh.

Praktische uitdagingen

De praktische uitdagingen in het bedrijf en op de boerderij moeten nog worden onderzocht. “Op dit moment is de vraag afkomstig uit Duitsland, waar we onmiddellijk naar de praktische zaken zullen kijken, zoals logistiek, gescheiden producties etc. Als de commerciële kansen zich voordoen in andere markten, zullen we de boeren uitnodigen eraan deel te nemen en geleidelijk aan meer boeren aannemen. Maar we moeten nog steeds ontdekken hoe we dat kunnen laten gebeuren en hoe snel, “aldus Peder Tuborgh.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *