Nieuws

Tweede editie Week van de Akkerbouw

Van 20 tot en met 25 juni wordt voor de tweede maal de Week van de Akkerbouw georganiseerd. Dit initiatief wil Nederlanders laten kennismaken met de akkerbouw. Met een Open Dag, seminar en social media winactie nodigt de Week van de Akkerbouw consumenten uit om het verhaal achter hun eten te ontdekken. Akkerbouwers en andere bedrijven kunnen zich aanmelden voor deelname aan de Open Dag op de geheel vernieuwde website van de Week van de Akkerbouw.

Initiatief

De Week van de Akkerbouw is een initiatief van de Brancheorganisatie Akkerbouw. Matthé Elema, directeur van de brancheorganisatie: “Nederlandse akkerbouwers zijn moderne ondernemers. In het buitenland wordt hun kennis en vakkundigheid bijzonder gewaardeerd. In eigen land weten maar weinig consumenten dat veel van ons dagelijkse voedsel van onze eigen Nederlandse akkers komt. En dat de akkerbouwsector een van onze schoonste, meest productieve en modernste sectoren is die maar liefst driekwart van haar producten naar het buitenland exporteert. Tegelijkertijd willen steeds meer Nederlanders weten waar hun voeding vandaan komt. Met de Week van de Akkerbouw spelen we hierop in.”

Open Dag

Op zaterdag 25 juni openen akkerbouwbedrijven én toeleverende en verwerkende bedrijven hun deuren. Iedereen die wil weten hoe gewassen zoals aardappelen, granen, suikerbieten en verschillende groenten geteeld en verwerkt worden is dan welkom. Bezoekers kunnen dan zelf ervaren dat Nederlandse akkerbouwers vakmensen zijn die elke dag met hart en ziel op hun bedrijf voedselgewassen telen.

Akkerspot

De Brancheorganisatie Akkerbouw nodigt akkerbouwbedrijven en andere bedrijven uit de sector uit om aan de Open Dag deel te nemen. Deelnemende bedrijven worden ingedeeld in akkerspots, bestaande uit een groep van minimaal zes akkerbouwbedrijven en een toeleverend en verwerkend bedrijf. In elke belangrijke akkerbouwregio in Nederland wordt een akkerspot georganiseerd. Consumenten kunnen op deze manier op één dag zowel de teelt als de verwerking van voedselgewassen zien.

Akkerselfie

Met een winactie op social media worden consumenten uitgenodigd om een akkerselfie te maken met hun favoriete akkerbouwproduct, op een akker of samen met een akkerbouwer. Op de website van de Week van de Akkerbouw kan iedereen de laatste ingezonden akkerselfies zien en tegelijkertijd ook vlogs en blogs van akkerbouwers bekijken of lezen. Uiteraard is de Week van de Akkerbouw ook volop actief op Facebook, Twitter en Instagram.

Seminar

Tijdens de Week van de Akkerbouw gaan sector, ketenpartners en stakeholders met elkaar in gesprek over de uitdagingen en dilemma’s van de akkerbouwsector. Het thema van het seminar is het creëren van ruimte voor duurzaam ondernemen in de akkerbouwsector. Het seminar is voor en door jonge akkerbouwers en zal op een akkerbouwbedrijf plaatsvinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *